איך לתכנן שינוי קריירה מוצלח באמצע החיים?

בעידן בו השינויים המקצועיים מתרחשים במהירות מסיבות כלכליות וטכנולוגיות, המונח "הסבה מקצועית" הפך לכל כך מובן מאליו, עד שנכון יותר להגדיר את התופעה כהתפתחות מקצועית. מתוך הכרות מעמיקה עם העולם התעסוקתי המשתנה, מסבירה רוית תמיר איך לעשות שינוי מוצלח באמצע החיים.

רוית ויצמן תמיר פסיכולוגית יועצת תעסוקתית

רוית ויצמן תמיר

פסיכולוגית, יועצת תעסוקתית

לפני שניים שלושה עשורים קראו לזה "הסבה", כשאנשים חשו שחיקה מוגברת בעבודה כתוצאה ממונוטוניות, לרוב בסביבות גילאי 40-50 (מה שמוכר כ mid life crisis  אבל למעשה לא מדויק). חלק לא מבוטל מה"מסבים" קראו לזה בזמנו קריירה שניה.

היום, כמעט כל מעבר בין ארגונים דורש שינוי בליבת המקצוע עצמה, אפילו במקצועות ברורים כמו תכנות. שפת התכנות יכולה להשתנות, פלטפורמות העבודה והיבטים נוספים, גם אם בפועל המקצוע עדיין יקרא "תוכניתנ/ית".

במקצועות מעט יותר א-מורפיים ששייכים לעולמות השיווק, המכירות, העיצוב ועוד תפקידי מטה – השינויים מהותיים עוד יותר עד כדי הגדרות תפקיד שונות לחלוטין. למעשה, מאוד נפוץ היום לפגוש אנשים שעד גיל 35 החליפו מספר מקצועות, גם אם הם באותם גבולות גזרה.

אבל מה עם מומחיות, תשאלו? בצדק.

"אם השינויים כל כך תכופים אולי אין צורך להתמחות בתחום מסוים שממילא יכול להתייתר מספר שנים מאוחר יותר? " שאלה אותי לקוחה בעבר.

ההיגיון שבשאלה מובן, אבל למעשה ההיפך הוא הנכון: שוק העבודה מתגמל מומחיות. אבל המומחיות הזו עדיין נדרשת להיות ורסטילית מספיק.

זה מצוין לאנשים שממילא עוסקים בתחומים מגוונים כחלק מעבודתם היומיומית, אבל קשה יותר לעובדים שעושים הרבה שנים אותו דבר, בעיקר אם התחום נישתי מאוד.

מה מניע אותנו לשינוי באמצע החיים?

מבוגר חווה קושי רגשי אישיהסיבות לרצון לשינוי קריירה בגילאי 40 ומעלה שונות מהסיבות הנפוצות בגילאים צעירים יותר.

בעוד בעשור הראשון (וחלק מהשני) בשוק העבודה המניע המרכזי להחלפת מקצוע הוא העלאה בשכר (כ 45% מהמסבים לערך לפי מחקרים שונים), בשלב הבשל יותר של הקריירה הסיבות שונות.

"תחושת מיצוי" היא תחושה נפוצה וכמובן רצון לאיזון (work life balance) וגמישות, על מנת להשקיע בתחומים אחרים בחיים.

לעיתים המניע המרכזי הוא פשוט לנסות משהו חדש אחרי שנים של שגרה, ולעיתים רצון לגירוי אינטלקטואלי. כך או כך, זה לא אומר שאנשים מעוניינים לחזור באמצע החיים לתנאים של עובד מתחיל או לשכר התחלתי.

הדרך ליצירת שינוי מוצלח

השינויים המקצועיים המוצלחים ביותר כוללים שימוש בידע וכישורים קיימים תוך למידה של תכנים חדשים במהירות.

ללא מומחיות, אין לאדם הבנה מה הערך המוסף שלו/שלה בעולם העבודה. עם מומחיות צרה מידי, הסיכויים להחליף תחום בהצלחה נמוכים.

כיוון שמרבית האנשים מעוניינים להחליף תחום אבל לא "להתחיל מאפס" במשרות הכי זוטרות, קיימת דרך לעשות זאת – אך היא משתנה ממצב ומצב ומאדם לאדם.

יציאה לדרך עצמאית והקמת עסק

תופעה אופיינית נוספת היא הרצון לצאת לעצמאות לאחר שנים של שחיקה במסגרות שכירות שונות, לעיתים בגלל היעדר תחושת תגמול מספקת, לעיתים מתוך שעמום ולעיתים לאור אילוצי משפחה.

התופעה מוכרת ולעיתים הפתרון המתאים הוא בהחלט פיתוח קריירה עצמאית, אך לעיתים הרצון הזה מבטא למעשה כמיהה לאופן עיסוק אחר ולאו דווקא לפתיחת עסק על כל משמעויותיו.

למי מתאים להיות יזם? צפו בסרטון

 

לאחר שנים של עבודה עם יזמים, למדתי לזהות את מידת הבשלות הנפשית לתהליך שכזה כחלק ממהלך היעוץ.

השינוי התפיסתי של אדם שעובר מתפקיד שכיר לתפקיד כבעל עסק הוא עצום, וככל שהתפקיד רחוק יותר מעולמות מכירתיים ועסקיים – השינוי גדול עוד יותר.

ליווי בשלב קריטי זה יכול לקצר תהליכים באופן משמעותי.

ייעוץ אישי מקצועי בתהליך שינוי קריירה

בין אם אתם שוקלים לצאת לדרך עצמאית או לעשות שינוי מקצועי כשכירים, אל תלכו בדרך הפתלתלה הזו לבדכם.

ערבו את הקרובים אליכם, חקרו היטב את השוק, בחנו היטב את הסיכויים, התייעצו עם איש מקצוע אם צריך והכי חשוב: אל תאבדו תקווה!

כאן באתר תוכלו לקבוע איתי פגישת ייעוץ אונליין. בייעוץ אני מאבחנת את המצב הקיים והסיבות לתחושת המיצוי, מאפיון אישיותי ראשוני ועד לבניה של תכנית לשינוי תוך הגדרת אבני דרך ישימות בתהליך.

רוית ויצמן תמיר פסיכולוגית יועצת תעסוקתית
פסיכולוגית, יועצת תעסוקתית
יועצת תעסוקתית בעלת ניסיון של למעלה מ-10 שנים. מייסדת MyRole - פלטפורמה הכוללת מאגרי מידע מקיפים ומתעדכנים אודות שוק העבודה. עובדת עם סטארטאפים, גופים ציבוריים, עמותות וארגונים גלובליים.

עודכן בתאריך: 9 בינואר 2023

דילוג לתוכן