קושי במיומנויות חברתיות וכישורים חברתיים לנוער

יש נערים ונערות שקשה להם לרכוש חברים. הם מתבודדים, מתביישים ולפעמים אפילו סובלים מדחייה חברתית או חרם. ההורים מתוסכלים, חסרי אונים ולא יודעים מהי הדרך הנכונה לגשת אליהם ובאיזה אופן לעזור להם.

הם מבלים רוב הזמן לבד בחדרם, לא נפגשים עם חברים בשעות אחר הצהריים, לא יוצאים, לא צוחקים ואתם רואים שהמתבגרים שלכם חווים מצוקה גדולה ולא יודעים מה לעשות.

לראות את הילד שלך מתמודד עם מצב כל כך טעון רגשית כמו חוסר יכולת להתמודד ולפתח כישורים חברתיים בגיל ההתבגרות – הוא מצב מתסכל ועצוב, גם עבור ההורים ובמיוחד עבור הילד.

מה הסיבות הנפוצות לקשיים חברתיים בגיל ההתבגרות?

בני נוער שסובלים מהיעדר מיומנויות חברתיות, הם לרוב כאלה המתקשים גם לקרוא מצבים חברתיים שונים ולהסתגל אליהם בטבעיות. בהרבה מקרים מדובר בילדים בעלי מאפיינים רגשיים ואישיים עדינים ומורכבים, כאלה המתמודדים עם קשיים כגון:

  • חוסר ביטחון עצמי.
  • ביישנות.
  • חרדה חברתית.
  • דימוי עצמי נמוך.
  • דימוי גוף נמוך.
  • בעיות התנהגות (כמו שתלטנות, התנהגות קולנית, הפרעה, התערבות, ועוד).
  • חוסר ערך עצמי.
  • חשש מדחייה.
  • חוסר יכולת לפרש התנהגות של אחרים.
  • בעיות בבית.
  • פרשנות שלילית של התנהגות של אחרים.
  • מצבים בהם הכיתה עצמה לא מאפשרת לילד להשתלב בחברה בגלל שקיים בו שוני מסוים (מבחינת מעמד, תכונות אופי, מראה ועוד).

מה עלול לקרות למתבגרים שלא מצליחים לפתח כישורים חברתיים?

מתבגר שלא מצליח ליצור קשרים חברתיים עלול למצוא את עצמו במצב של בידוד. היכולת ליצור קשרים ולשמר קשרים בין אישיים היא יכולת בסיסית חשובה, המשמשת כל אדם בחייו, בבית הספר, בצבא, בעבודה ובחיים בכלל. בני נוער שלא מצליחים ליצור קשרים חברתיים, בגלל שאין להם כישורים חברתיים, עלולים לסבול ממצבים קיצוניים כמו חרם ודחייה חברתית.

למצב של היעדר קשרים חברתיים עלולות להיות השלכות קשות. המתבגר עלול להרגיש מדוכא, עצוב, מושפל, בודד ודחוי. הוא עלול לסבול מהתדרדרות בלימודים, להימנע מהגעה לבית הספר, להסתגר בביתו, בחדרו, להתייאש ולהפסיק לנסות להתחבר עם בני נוער אחרים. פשוט להרים ידיים.

איך תעזרו למתבגר שלכם לפתח מיומנויות חברתיות?

לעודד ולקדם – הציעו למתבגרים שלכם להירשם לחוגים שיכולים לעניין אותם, להירשם לפעילויות שלדעתכם יכולות להתאים להם ואולי לא חשבו עליהם. גם מתבגרים הם בסופו של דבר ילדים, הם לא מכירים את כל האפשרויות הקיימות בחוץ ליצור קשרים ולהכיר חברים ובשביל זה יש להם אתכם.

לא למהר לפסול – להורים יש נטייה לפסול חברים שלדעתם לא מספיק טובים עבור הילדים שלהם. זוכרים שגם ההורים שלכם עשו לכם את זה? מעבר לזה שאתם עושים פה עוול לילד אחר שאתם לא באמת מכירים, אתם פוגעים בילד שלכם.

לא להילחם – גיל ההתבגרות מלא במלחמות ומריבות בין בני נוער והוריהם. חשוב לבחור את המלחמות שלכם בקפידה. אם הילדה רוצה ללכת לקניון עם חברות וזה נראה לכם מיותר, אם הילד רוצה ללכת לשחק משחקי מחשב עם חברים וזה נראה לכם כמו בזבוז זמן – אל תמהרו להשיב להם בשלילה. עליכם לזכור שזוהי הדרך שלהם להשתלב בחברה, גם אם הפעילות לא נראית לכם ערכית או חשובה, מבחינתם זו דרך להכיר ולפגוש חברים ולהרגיש חלק מקבוצה.

תהיו נוכחים – נוכחות הורית היא דבר חשוב בכל אחד מתחומי החיים של הילד, גם כשזה מגיע לתחום החברתי. לכן הקפידו להיות נוכחים גם כאן, תהיו קשובים, תיזמו פעילויות עם המתבגר שלכם גם אם הוא נותן לכם תחושה שהוא לא בעניין. אם הוא מתעקש לא לבלות איתכם תכבדו את זה – אבל אל תעלמו. אם הוא מתבודד – חשוב שתראו לו שאתם עדיין רואים אותו ומעוניינים בקרבתו.

להתעניין אבל לא להלחיץ – במידה ושמתם לב שהמתבגרים שלכם מתבודדים או שאין להם כמעט חברים או אפילו בכלל – אל תגרמו להם להרגיש רע, הם מרגישים מספיק רע גם בלעדיכם. אל תלחיצו אותם בשאלות או תנסו להבין מה הם עושים לא בסדר. כן תנסו להבין איך הם מרגישים עם המצב, בצורה עדינה, תנסו לגרום להם לשתף פעולה, תנסו לברר עם המורה שרואה דברים שאתם לא רואים מה הסיבה לבעיה. אם הילדים לא מעוניינים לשתף – אל תלחיצו אותם.

טיפול קבוצתי לפיתוח כישורים חברתיים בגיל ההתבגרות

בעת פנייה לטיפול, תוכלו להבין את כל האפשרויות העומדות בפניכם כדי לעזור לילדכם – טיפול בקבוצת מיומנויות חברתיות לחיזוק הכישורים החברתיים, טיפול רגשי פרטני, או שילוב בין השניים.

טיפול קבוצתי במסגרת קבוצת מיומנויות חברתיות יאפשר לבני הנוער לקבל כלים לשיפור הכישורים החברתיים, שיעזרו להם להשתלב טוב יותר מבחינה חברתית, ואף לפגוש נערים ונערות נוספים שחווים דברים דומים. הטיפול בקבוצה יספק לכל נער או נערה מרחב בטוח ותומך לחיזוק הערך העצמי וליצירת שינוי.

טיפול פסיכולוגי לקשיים בכישורים חברתיים לנוער

הטיפול הפסיכולוגי יכול לסייע לנער או לנערה לבנות את הביטחון העצמי שלהם, להעצים את עצמם, להאמין ביכולותיהם, להקנות תחושת שייכות וגם לעזור לכם לעזור להם.

במסגרת הטיפול אצל פסיכולוג נוער, ניתן גם לקבל הדרכת הורים מקצועית, ללמוד איך לסייע לילד בתהליך, איך להקל עליו ולא להקשות, ללמוד על הדרכים בהן תוכלו לעזור לו לרכוש חברים באופן טבעי ועל הדרכים בהן תוכלו אתם להפוך לחברים לשעת צרה. הדרכת הורים היא תהליך בלתי נפרד כמעט מהטיפול של הילד, באמצעותה תוכלו לרכוש מיומנויות שיקלו על הילד בהתמודדות היומיומית שלו עם הקשיים.

קבוצת מיומנויות חברתיות למתבגרים ומתבגרות

בהנחיית אסנת גרתי, פסיכולוגית קלינית לנוער וילדים
מרכז גרתי ברעננה מקיים קבוצות לשיפור מיומנויות חברתיות לנערים ונערות בחטיבת הביניים עד התיכון, שזקוקים לחיזוק ולתמיכה בהקניית כישורים חברתיים. הטיפול מתקיים בקבוצות קטנות (עד 5 בקבוצה), ויאפשר לכל נער ונערה לקבל כלים לשיפור המיומנויות החברתיות שיעזרו להם להשתלב טוב יותר מבחינה חברתית.

אולי יעניין אותך גם:

עודכן בתאריך: 8 בפברואר 2024

דילוג לתוכן