עד איזה שלב מותר להסתובב עירומים ליד הילדים?

הורים מסתובבים עירומים ליד הילדים, אבל בשלב מסוים זה פתאום נהיה מוזר ואפילו אסור. ומה כדאי לדעת על מקלחת משותפת עם הילדים? ומה לגבי ישיבה עמם בחדר השירותים? דעו מתי ואיך להציב גבולות בכל הנוגע לפרטיות ונושאים רגישים בין הורים וילדים

כשאנו הופכים להורים, הרבה דברים משתנים. החיים שהכרנו בטרם נכנסו הקטנים לחיינו משתנים והרבה פעמים הדבר דורש מאיתנו להסתגל למצבים חדשים, להתנהלות ביתית שונה מזו שהיינו רגילים אליה לפני שהגיעו הילדים לעולם.

אם בעבר הייתם רגילים להסתובב בבית בתחתונים, ככל שגדלים הילדים הדבר מרגיש לנו פחות טבעי ולעתים אפילו מביך. אנחנו מוצאים את עצמנו ללא דקה פנויה לשקט, לעצמנו, גם כאשר זה נוגע למקלחת זריזה או ישיבה קצרה בשירותים.

מקלחת משותפת עם ילדים – עד איזה גיל?

כאשר הילד עדיין תינוק או אפילו פעוט, להורים רבים אין בעיה לעשות עמו מקלחת משותפת או לשאת את זה שהוא מסתובב להם בין הרגליים בשעה שהם עצמם יושבים על האסלה. אבל כמו בכל דבר הקשור לגידול ילדים ושמירה על מערכת יחסים בריאה ותקינה עמם, כך גם בכל הנוגע לשמירה על הפרטיות של ההורה והילד כאחד – חשוב לשמור עליה.

מקלחת משותפת עם הילד היא חוויה מקרבת ונהדרת עד לשלב מסוים, כל עוד ההורה והילד חשים בנוח בעת ביצוע הפעולה. בשלב בו תתחילו להרגיש נבוכים מהסיטואציה או תבחינו בכך שהדבר גורם לילד לחוש בחוסר נוחות – זה הזמן לחדול מכך.

מקלחת משותפת היא חוויה אינטימית ומקרבת, אבל לא בכל שלב היא טבעית ונוחה לשני הצדדים. גם אם אתה ההורה הכי פתוח וליברלי בעולם, לא תמיד הילד שלך יחוש בנוח להתבונן בך עירום, לראות את גופך הבוגר השונה משלו ולכן חשוב לייחס לכך חשיבות גדולה.

כאשר ילד מגיע לגיל 3-4, הוא נכנס לשלב האדיפלי בהתפתחותו, שלב בו הוא מגלה את המיניות שלו, מתחיל להתעניין באיברי המין של הוריו ושלו. הוא עלול להתבונן באיברי המין של האם או האב, לתהות מדוע גודלם או המראה שלהם שונה משלו ולחוש נבוך. הדבר יכול להתרחש בעת מקלחת משותפת וגם כאשר הילד צופה בהורה מתלבש, מתפשט וחושף את גופו מסיבות שונות. בשלב זה, אם בחרתם להמשיך להתקלח עם הילד, רצוי שתעשו זאת כאשר לבושים בגד ים, כדי למנוע מצב בו הילד שלכם חש נבוך וגם כדי להתחיל ללמד את הילד קצת על איברים פרטיים שלא נהוג לחשוף אותם או לתת לאחרים לגעת בהם.

בכל הנוגע להפרדה בין המינים באופן טבעי בנות יחושו בנוח יותר להתקלח עם האם בעוד בנים עם האב. אבל גם ללא הפרדה זו, מקלחת משותפת מגיל מסוים היא פתח לבעיות שונות, כגון: מצבים בהם הילד מספר לגננת שהתקלח עם ההורה העירום ונסחף לספר סיפור מלא פרטים מביכים, העלולים להדליק אור אדום לאנשי מקצוע מסוימים, גם אם הבסיס שלהם תמים לחלוטין.

כאשר אתם יוצאים מהמקלחת והילד בסביבה, יש להקפיד משלב מסוים תמיד לעטוף את עצמכם במגבת, זאת למרות שחשוב שהילד יבין שעירום הוא טבעי, חשוב שגם יבין שיש מצבים בחיים בהם הוא פחות מקובל ועל כל אדם לשמור על פרטיות ועל גופו.

ילד שגדל בבית בו ההורים מסתובבים עירומים עד שהוא בן 18, ללא ספק יחשוב עד גיל מאוחר שזה בסדר להסתובב כך גם בחברה, לכן חשוב להקנות לו את הכלים שיעזרו לו להבחין בין עירום שהוא טבעי ומקובל לבין התנהגות חריגה.

ישיבה עם ילדים בשירותים

בכל הנוגע לביקור בשירותים, כדאי להרגיל את הילדים מגיל צעיר לכך ששירותים זה לא בית קפה בו יושבים כולם לשיחה משפחתית, אלא מקום בו הילד עושה את צרכיו וההורה נכנס אל החדר כדי לסייע לו לנגב, להתלבש וכו׳.

ילדים רבים יושבים עם ההורה בשירותים בשעה שזה עושה את צרכיו, בתחילה זה מכיוון שההורה חושש להשאיר את הילד לבדו בחדר אחר, אבל ברוב המקרים מצב זה גולש גם לגיל בו אין שום בעיה שההורה יסגור את הילד ויבקש כמה דקות של פרטיות בעצמו.

עד לגיל שנתיים חשוב שהילד ישמור על קשר עין עם הילד גם כאשר הוא עצמו הולך לשירותים (זאת במידה והם לבד בבית ואין מבוגר אחר בסביבה שיכול להשגיח על הילד). אבל חשוב להעביר לילד מסר ברור, שבשירותים כל אדם עם עצמו וחושב עוד יותר להציב לילד גבולות ברורים בנושא, חשוב להסביר את הדברים במילים, כך שהילד יבין מהו ההיגיון העומד מאחוריהם. חשוב מאוד שהילד לא יהיה בתחושה ההורה בורח ממנו, סוגר דלת ומתחמק ממנו. יש להדגיש בפני הילד שמדובר בסיטואציה פרטית של כל אדם, בה נהוג ומקובל לסגור דלת ולהיות לבד.

הדרכת הורים להתמודדות עם מצבים שונים בחיים

הורים נתקלים בכל יום עם מצבים חדשים, שונים ולעתים גם מביכים. לפעמים יש להורים את הכלים להתמודד עם אותם מצבים, אבל לעתים הם מוצאים עצמם חסרי אונים, מבולבלים וגם מבלבלים את הילדים בתגובתם.

הדרכת הורים היא דרך נהדרת להתמודדות עם סיטואציות יומיומיות, פשוטות ומורכבות כאחד. זהו המקום לשאול שאלות, לקבל הכוונה מקצועית והדרכה לכל אותם נושאים וקשיים המעסיקים הורים: התנהגות מינית בתוך התא המשפחתי, יחסי אחים, גמילה מחיתולים, התקפי זעם, בעיות התנהגות, סמכות הורית, הצבת גבולות, התמודדות עם משברים, ועוד.

כאן באתר תוכלו לקבוע הדרכת הורים אונליין, מרחוק, דרך ה-ZOOM. מדובר בהדרכת הורים פרטנית, אישית, המועברת על ידי צוות המומחים שלנו.

עודכן בתאריך: 22 בספטמבר 2021

דילוג לתוכן