ייעוץ פסיכולוגי אונליין: מידע היסטורי ומבט קליני אודות התהליך

במאמר זה נציג מחקרים אודות יתרונותיו וחסרונותיו של ייעוץ פסיכולוגי אונליין אל מול טיפול פסיכולוגי פרונטלי. בנוסף נחשוף כיצד התפתחה שיטת טיפול זו ומה הם כללי האתיקה שיש לשמור בעת התערבות פסיכולוגית מרחוק

ההיסטוריה של הטיפול המקוון – מאז ועד היום

לאחר מלחמת העולם השנייה התפתח תחום הייעוץ הפסיכולוגי המודרני. את המונח "ייעוץ" טבע קרל רוג'רס, שבשל הכשרה לא מספקת לא הורשה להגדיר את מקצועו כפסיכותרפיסט. בשנות ה-40 וה-50 של המאה הקודמת הוגדרה לראשונה מומחיות חדשה בשם "פסיכולוגיית ייעוץ" והאגודה לפסיכולוגיית הייעוץ אגדה בתוכה (ומאגדת עד היום) פסיכולוגים, סטודנטים ואנשי מקצוע, המחויבים לקדם חינוך, מחקר מדעי, הכשרה, תרגול ועניין מקצועי הקשור לתחום הפסיכולוגיה. בעשורים שלאחר מכן התרחב תחום פסיכולוגיית הייעוץ והוא כיום מקצוע לכל דבר, המוכר בכל מדינות העולם.

בשנת 1972 נערכה לראשונה הדמיה לפגישת פסיכותרפיה ממוחשבת בסטנפורד ב-USLA, היא נחשבת עד היום לייעוץ הפסיכולוגי המקוון הראשון. ההדמיה נערכה בו זמנית עם השקתן של קבוצות עזרה עצמית ראשונות שזכו לפופולאריות רבה. בשנת 1995 אישה בשם מרתה אינסוורת, מומחית לתקשורת וקהילה מקוונת מאז שנת 1982, הקימה את Metanoia, מתוך רצון לשבור חסמים שמנעו מאנשים לקבל את העזרה שהיו זקוקים לה. Metanoia כוללת כיום שלושה אתרים לחינוך ובריאות הנפש. איינסוורת' טענה כי הייעוץ הפסיכולוגי המקוון הראשון שהוצע לאנשים היה "שאל את הדוד עזרא", שפותח בשנת 1986 על ידי צוות אוניברסיטת קורנל עבור הסטודנטים שלה. בשנת 1995 החלו להופיע ברשת שירותים מקוונים שונים, שהיו מבוססים על גביית עמלה, שהציעו לציבור ייעוץ בנושא בריאות הנפש. בין השנים 1994-2000 קבוצת "השומרונים", מדריכי משבר מנוסים ובעלי ותק, הציעה גם היא שירותי תמיכה פסיכולוגית באמצעות הדואר האלקטרוני, שמטרתה הייתה למנוע מקרי התאבדות.

כיום ייעוץ פסיכולוגי אונליין מהווה עבור אנשים רבים צורך, שהיה בלתי ממומש עד לפני כ-15 שנה, לקבל סיוע ממטפל מקצועי מרחוק. בעבר אותם אנשים היו אנשים ממעמד נמוך, בעלי מוגבלויות שונות או שמרחק פיזי מנע מהם להגיע לפסיכולוג לקבל עזרה. כיום, בעידן בו החברה והטכנולוגיה מנסים לספק לנו את כל מבוקשנו בתוך המרחב הפרטי בו אנו חיים, בני האדם מגלים שהם יכולים לעבוד מהבית, ללמוד מהבית, לבצע קניות מהבית, למצוא בן זוג מהבית ובאופן כללי לבצע כמעט כל אינטראקציה חברתית, ללא המגע והנוכחות הפיזית שהיו נחוצים לנו בעבר. בין היתר, גם הטיפול הפסיכולוגי עבר מהפכה של ממש וכיום ייעוץ פסיכולוגי אונליין, שבמהלכו ניתן לקבל תמיכה נפשית ורגשית ברשת ממומחים – הפך לדבר שבשגרה.

בתקופה בה אנו חיים כעת, לא חובה להגיע יותר אל מרחב טיפולי משותף ונקי כדי לקבל סיוע ותמיכה מפסיכולוג. אפשר לקבל מענה מאיש מקצוע באופן מקוון, אפקטיבי וקבוע, כאשר המטופל והמטפל קובעים פגישה, שוהים כל אחד במרחב אחר ונפגשים באמצעות שימוש בפלטפורמות אינטרנטיות שונות המקשרות ביניהם.

בשנת 1972 נערכה לראשונה הדמיה לפגישת פסיכותרפיה ממוחשבת בסטנפורד ב-USLA, היא נחשבת עד היום לייעוץ הפסיכולוגי המקוון הראשון.

טיפול פסיכולוגי אונליין אל מול טיפול פסיכולוגי קונבנציונלי

מחקרים שונים ורבים נערכו עם השנים ועדיין נערכים, מתוך מטרה לנסות להבין האם טיפול פסיכולוגי מרחוק אכן יעיל פחות או יעיל באותה המידה כמו טיפול פסיכולוגי קונבנציונאלי.

במסגרת מחקר אודות טיפול מקוון ב-CBT (טיפול קצר מועד), שפורסם בכתב עת רפואה קנדי, חוקרים עקבו אחר קבוצת נבדקים בין השנים 2000- 20012 וגילו כי לאחר טיפול של מספר שבועות, חל שיפור אצל הסובלים בהפרעות מסוג דיכאון ובעיות נפשיות שונות אחרות. החוקרים גם הדגישו כי בחלק מהמקרים הטיפול אפקטיבי יותר מטיפול פיזי פרונטלי.

מחקר שנערך באוניברסיטת ציריך, בדק 62 אנשים שסבלו מדיכאון וחילק אותם לשתי קבוצות נפרדות. קבוצה אחת עברה ייעוץ פסיכולוגי אונליין והקבוצה השנייה טיפול פסיכולוגי רגיל. למרבה ההפתעה, מהמחקר עלה נמצא שכ-57 % מהמטופלים שקיבלו ייעוץ אונליין דיווחו על הקלה במצבם, זאת לעומת 42 % מהמטופלים שעברו טיפול פסיכולוגי קונבנציונלי.

גם מאמר שפורסם בשנת 2014, בכתב העת Journal of Affective Disorders, טען כי טיפול ברשת נמצא יעיל בדיוק כמו טיפול פנים מול פנים למקרים של דיכאון. מחקר משנת 2018 שפורסם ב- Journal of Psychological Disorders, טען את אותה הטענה לגבי טיפול קוגניטיבי התנהגותי וכמו כן לגבי טיפול בדיכאון חמור, חרדה חברתית, חרדה כללית והפרעת פאניקה.

גארי ס. סטופל, מזכיר האגודה הבינלאומית לבריאות הנפש ברשת, מנהל מפגשים מקוונים באמצעות צ'אטים ודואר אלקטרוני מאז שנת 1996. הוא פרסם מגוון רחב של מחקרים ומאמרים שעוסקים בסוגיות שונות הקשורות לייעוץ פסיכולוגי אונליין. באחד ממחקריו עלה כי ייעוץ ברשת נמצא יעיל במיוחד בקרב אנשים המתפקדים ברמה בינונית עד גבוהה. כמו כן נמצא כי אנשים משכילים אשר עוברים טיפול אומנתי מפיקים תועלת רבה מטיפול משלים המבוסס על התכתבות ברשת, זאת כהשלמה לטיפול פסיכותרפי מתמשך.

מאמר שפורסם בשנת 2014 בכתב העת Journal of Affective Disorders, מצא כי טיפול ברשת נמצא יעיל בדיוק כמו טיפול פנים מול פנים למקרים של דיכאון.

מהמחקרים שנערכו עולה כי ייעוץ פסיכולוגי אונליין נמצא יעיל במיוחד במקרים הבאים:

  • אצל אנשים הסובלים מבעיות נפשיות שונות המונעות מהם לצאת מהבית (כגון OCD ועוד).
  • אנשים שנזקקים לטיפולי CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי).
  • אנשים שמקור בעייתם נמצא בבית, במקרים מהסוג הזה טיפול אונליין מאפשר לפסיכולוג לשהות עם המטופל בבית מבלי להגיע לביקורי בית (דבר שגם שמייקר את הטיפול).
  • אצל מטופלים שחוששים או מתביישים שיראו אותם אצל הפסיכולוג ומרגישים בנוח יותר כאשר הם בביתם, בסביבתם הטבעית.
  • אנשים הסובלים ממגבלות פיזיות המונעות מהם להגיע לטיפול (נכים, אנשים הסובלים ממחלות כרוניות ועוד).
  • אנשים שגרים בחו"ל או כאלה המעוניינים להיות מטופלים אצל פסיכולוג שלא גר בקרבתם.
  • מטופלים שאין באזור מגוריהם פסיכולוג המתמחה בסוג הבעיה שלהם.
  • במקרים מסוימים טיפול אונליין זול יותר ממפגשים פיזית בקליניקה.

מצבים בהם מומלץ להימנע מטיפול פסיכולוגי מרחוק

מקרים בהם המטופל מתמודד עם משבר נפשי חמור, הם מצבים שיכולים לדרוש מפגשים פנים מול פנים. כך לדוגמה מצב בו אדם  סובל מפסיכוזה או אדם בעל נטיות אובדניות.

בנוסף קיימים מצבים בהם גם למטפל וגם למטופל קשה להעביר ולקבל מידע דרך האינטרנט או מצבים בהם לנוכחות הפיזית של השניים יש השפעה על תהליך הטיפול, כגון:

כאשר המטפל מתקשה לקרוא את שפת הגוף של המטופל ולסנכרן אותה עם מה שהוא אומר.

  • במידה והמטופל זקוק לנוכחות של דמות פיזית לצידו בזמן הטיפול.
  • אם למטופל צורך עז בתחושה של מרחב מוגן (חדר הטיפולים).
  •  מצב בו למטופל יש צורך בגרייה חושית של קול, ריח וראייה כדי לפתח אמון במטפל.
  • כאשר המטופל חווה משבר נפשי קשה ויש לו צורך במגע פיזי או הגנה כדי להרגיעו.
  • אם מטופל סובל מבעיה שגורמת לו לפגוע בעצמו בדרך כזו או אחרת/ משפיעה עליו פיזית ויש צורך במעקב (ירידה במשקל, תלישת שיער, פציעה עצמית ועוד).
  • אנשים הנוטים להתבודד כחלק מבעיה נפשית, במקרים מהסוג הזה היציאה מהבית והפגישה עם המטפל היא חלק מהתהליך וההתמודדות עם הקושי.

בכל אחד מהמצבים המצוינים על המטפל לשקול מחדש את המשך הטיפול המקוון.

מקרים בהם המטופל מתמודד עם משבר נפשי חמור, הם מצבים שיכולים לדרוש מפגשים פנים מול פנים. כך לדוגמה מצב בו אדם סובל מפסיכוזה או אדם בעל נטיות אובדניות.

שמירה על כללי אתיקה בעת התערבות פסיכולוגית אונליין

כל איש מקצוע, המעניק ייעוץ פסיכולוגי אונליין, חייב להיות מטפל מוסמך ובעל רישיון לעסוק במקצוע במדינה בה הוא חי ועובד. בנוסף עליו להיות בעל ניסיון בביצוע טיפול מקוון, בניווט התהליך, שתהיה לו יכולת לפקח על התקשורת האינטרנטית ועל כל תקלה שעלולה להיווצר.

גארי ס. סטופל מסביר במאמר שלו "Thoughts about Online Psychotherapy: Ethical and Practical Considerations" שאחד הדברים הראשונים שיש לבצע טרם הטיפול הוא לאמת את זהותו של המטופל והמטפל, באמצעות שמות, כתובות, מספרי טלפון, תעודות ועוד. בנוסף חשוב להבין מהו בדיוק נושא הטיפול כדי שהמטפל יהיה בטוח שסוג הטיפול שהוא יכול להעניק עולה בקנה אחד עם סוג הטיפול שהמטופל זקוק לו.

בקוד האתיקה המקצועית של הפסיכולוגים בישראל, קיים פרק שלם המוקדש להתערבות פסיכולוגית מרחוק, בו מידע אודות החוזי המקצועי של הפסיכולוג, אמצעים לאבטחת פרטיות, אופן הפסקת טיפול, התערבות מרחוק בקטינים ועוד.

בחלק זה של המאמר נציג שורה של קריטריונים הכרחיים לביצוע ייעוץ פסיכולוגי אונליין:

  • פסיכולוג שמטפל מרחוק, חייב להיות בעל ותק של טיפול מקצועי פנים מול פנים.
  • עליו להיות בקיא ברזי המקצוע בכלל ובכל הנוגע לייעוץ פסיכולוגי אונליין בפרט.
  • עליו להכיר את כל חוקי האתיקה והמחקרים העוסקים בטיפולי אונליין בארץ ובעולם ולהמשיך להתעדכן בכל מה שמתחדש בתחום בכל עת.
  • על איש המקצוע להתייחס בעת השיחה הראשונה עמכם למועדי הפגישה, לזמינות שלו, לדרכי ההתקשרות, לתכיפות המפגשים וגם לתקלות שעלולות להתרחש, כדי להכין את המטופל למצבי חירום בהם פגישה לא תוכל להתקיים, תפסק באמצע ועוד.
  • על הפסיכולוג להתאים את הטיפול לצרכיו של המטופל, תוך התחשבות במגבלות הפיזיות העומדות בפניהם מכיוון שהטיפול נערך מרחוק.
  • על המטפל להיות בעל ידע טכנולוגי מסוים כדי לקיים פגישות אונליין ברמה גבוהה.
  • על המטפל להקפיד על רמת אבטחה גבוהה של הפגישות, כדי להגן על פרטיות המטופלים.
  • על הפסיכולוג לדעת להתמודד עם מצבי חירום ומשבר בזמן טיפול דרך האינטרנט. במידה והוא מרגיש שעל הטיפול לעבור למפגשים פיזיים עליו ליידע את המטופל.
  • בהמשך לסעיף הקודם, על הפסיכולוג להכיר במגבלות הקיימות בייעוץ פסיכולוגי אונליין ולדעת מראש לדעת מה מתאים לפלטפורמה זו ומה לא.
  • כל פסיכולוג מקצועי יבצע רשומות של כל המפגשים שנערכו בינו לבין המטופל, כפי שנהוג לבצע במפגשים פנים מול פנים.
  • במידה והפסיכולוג מטפל באדם המתגורר במדינה זרה עליו להכיר את חוקי האתיקה והכללים החלים במדינה בה גר המטופל ולנהוג בהתאם.
  • במידה ויש צורך להפסיק את הטיפול מרחוק על הפסיכולוג לעשות זאת תוך קיום כל כללי האתיקה החלים על מפגשים פנים מול פנים. במידת הצורך הוא יפנה את המטופל להמשך מפגשים בקליניקה או להמשך טיפול אצל פסיכולוג אחר.

לסיכום, נכון לזמן כתיבת מאמר זה עולה כי טיפול פסיכולוגי מרחוק נמצא יעיל, אינטימי ונוח גם עבור המטופל וגם עבור המטפל. יש לשים לב היטב לסוג הטיפול לו המטופל זקוק, מכיוון שקיימים מקרים יוצאי דופן הדורשים טיפול קונבנציונלי בקליניקה. כמו כן, יש לקחת בחשבון שטיפול מקוון לא מתאים לכל אדם וגם אם טיפול אונליין בחרדה יתאים למטופל אחד יכול מאוד להיות שיהיה מטופל אחר שאצלו שיטה זו לא תעבוד ויהיה עליו להגיע למפגשים פרונטליים, לכן יש לזכור שכל מקרה לגופו.


מקורות

עודכן בתאריך: 29 בדצמבר 2021

דילוג לתוכן