התקפי חרדה אצל ילדים

התקף חרדה הוא מצב בו הילד חווה פחד קיצוני ופתאומי המלווה בתסמינים פיזיים מפחידים לא פחות, כמו דופק מהיר, נשימה מהירה, זיעה, תחושת מחנק ועוד. התקפי חרדה אצל ילדים נגרמים מסיבות שונות ועלולים להפריע לתפקודם. איך ניתן לטפל בהם? ומתי יש צורך בהתערבות של פסיכולוג ילדים והדרכת הורים?

כל מי שחווה התקף חרדה בוודאי יודע שמדובר בתופעה קשה ובלתי נסבלת, גם עבור מבוגרים, אז עבור ילד על אחת כמה וכמה. התקפי חרדה אצל ילדים הם חוויה קשה, מלחיצה ומפחידה, שקשה להתמודד עמה ללא עזרת ההורים ופעמים רבות קשה להתמודד עם ההתקפים גם ללא עזרה של איש מקצוע, כמו פסיכולוג ילדים.

איך לעזור לילדים שסובלים מהתקפי חרדה? צפו:

מה זה התקף חרדה ואיך מזהים אותו? התסמינים העיקריים

התקף חרדה מכונה גם התקף פאניקה. מדובר בעצם בהתקף פחד חזק מאוד, המופיע באופן פתאומי. מה שהופך אותו למאוד מלחיץ זו העובדה שהוא מופיע עם תסמינים פיזיים מלחיצים מאוד. התקף חרדה לרוב נמשך בין 2 ל-10 דקות, אבל גם לאחריו נשאר הילד עם תחושת חוסר נוחות וחוסר שקט. יש מקרים בהם התקפי חרדה נמשכים גם שעה או יותר. לרוב בעת התקף חרדה מופיעים כארבעה תסמינים פיזיים או יותר.

בין התסמינים הנפוצים המיוחסים להתקפי חרדה:

  • דופק מהיר.
  • זיעה.
  • נשימה מהירה.
  • סחרחורת.
  • רעד.
  • בחילה.
  • תחושה של סכנת מוות.
  • פחד מאיבוד שליטה.
  • חוסר יציבות.
  • טשטוש ראייה.
  • ערפול.
  • תחושת מחנק ו/או חוסר אוויר.
  • תחושת ניתוק מהמציאות.
  • גלי חום.
  • צמרמורת.
  • כאב ראש.
  • נימול באיברים שונים (כפות ידיים, אצבעות, כפות רגליים, רגל, יד).
  • אי נוחות במערכת העיכול (כאבי בטן ועוד).

האם התקפי חרדה אצל ילדים הם דבר נורמלי?

תלוי מתי, כמה ולמה. חרדות הן תופעה נורמלית ושכיחה אצל ילדים. מדובר בתופעה טבעית שתופיע בשלבי ההתפתחות השונים של הילד, כחלק מתהליך הגדילה של הילד. קיימות חרדות רבות שנחשבות לחלק נורמלי מתהליך ההתפתחות של הילד, כמו חרדת נטישה לדוגמה או פחד מחושך, מפלצות וכדומה, הבאים לידי ביטוי בחרדה אצל ילדים כשמגיעה שעת השינה בערב.

יחד עם זאת, כשחרדה והתקפי חרדה מגיעים בתדירות גבוהה, מתעצמים ומפריעים לתפקוד השוטף של הילד – כדאי לשקול התערבות מקצועית.

איך מזהים התקפי חרדה אצל ילדים?

ילד הסובל מהתקף חרדה יכול לסבול מכל אחד מהתסמינים שציינו בסעיף הקודם, אבל אצל ילדים הדברים יכולים גם להראות אחרת, מכיוון שהם מתקשים פעמים רבות לבטא את מה שהם מרגישים, חווים וחושבים.

  • מבחינה פיזית, ילדים החווים התקפי חרדה מתלוננים פעמים רבות על כאבי בטן וראש ונוכל לראות כי הם חסרי מנוחה, לא שקטים, נושמים נשימות כבדות ומהירות ונראים מבולבלים.
  • מבחינה רגשית, הם עלולים לבכות, להתפרץ, להראות מאוד לחוצים, נסערים, מפוחדים, לא להבין מה עובר עליהם. ילד שסובל מהתקפי חרדה גם עלול לסבול ממחשבות שליליות, לדאוג יותר מילד שלא סובל מחרדות ולהיות תלותי יותר.
  • מבחינה התנהגותית, ילדים שחווים התקף חרדה או התקפי חרדה רבים, יתקשו להתרכז, לישון, ניתן יהיה לראות שינוי בהרגלי האכילה שלהם, באישיות שלהם, הם עלולים לסבול מהתפרצויות זעם, בכי ועוד.

התקף חרדה לרוב נמשך בין 2 ל-10 דקות, אבל גם לאחריו נשאר הילד עם תחושת חוסר נוחות וחוסר שקט. יש מקרים בהם התקפי חרדה נמשכים גם שעה או יותר. לרוב בעת התקף חרדה מופיעים כארבעה תסמינים פיזיים או יותר

איך אפשר לעזור לילד להתמודד עם התקף חרדה?

  1. חשוב מאוד לא להיבהל. זה יכול להיות מאוד מבהיל לראות את הילד מזיע, מתקשה לנשום או רועד, אבל חשוב להבין שמדובר בהתקף חרדה, שהוא לא באמת נמצא בסכנה.
  2. חשוב לזכור גם שלרוב מדובר בכמה דקות בודדות, שמרגישות לכם ובמיוחד לילד כמו נצח, אבל אלו רק מספר דקות וצריך לנסות לצלוח אותן ואז הן מסתיימות.
  3. חשוב לתת לילד כלים שיעזרו לו ללמוד איך להרגיע את עצמו ולא בהכרח להרגיע אותו בעצמכם. במידה ותהיו אתם האמצעי להרגעה, הוא לא ילמד איך להירגע לבד, ייצמד אליכם ויפתח תלות. חשוב שהילד לא יראה בכם מצילים וילמד להתמודד בעצמו עם ההתקף והחרדות, אם זה לבד ואם זה באמצעות טיפול פסיכולוגי.
  4. כדאי לנסות להבין מה יכול לעזור להרגיע את הילד וחשוב כמובן לעשות זאת ביחד איתו. אנשים הסובלים מהתקפי חרדה לומדים עם הזמן שישנם דברים שונים המורידים את עוצמת החרדה שהם חווים, מקצרים את משך התקף החרדה ולפעמים גם מונעים את ההתקפים. דברים שונים משפיעים על אנשים שונים. בין הדברים הנפוצים ניתן לציין:
  5. הליכה באוויר הפתוח ברגע שאתה מרגיש שמגיע התקף או לאחר שהחל. פעילות גופנית משחררת אנדורפינים המרגיעים ומפיגים מתח.
  6. האזנה למוזיקה אהובה.
  7. חיבוק על ידי אדם אהוב ומגע באופן כללי.
  8. מקלחת מרגיעה.
  9. אם אתה לבד אז הימצאות בחברת אנשים ובכלל ובחברת אנשים שאתה חש בנוח איתם בפרט זה דבר שיכול לעזור.
  10. לנשום בצורה רגילה. בזמן התקף חרדה ילדים ומבוגרים נושמים מהר מדי או עמוק מדי ומגיעים למצב של היפרוונטילציה לפעמים, לכן חשוב להסדיר נשימה. כדאי לנסות לתרגל את זה גם בזמן שהילד לא חווה התקף, להראות לו איך זה מרגיש כשנושמים בצורה מהירה ולא סדירה, איך זה משפיע ואז להסדיר נשימה.
  11. לנסות לחשוב בהיגיון, לדבר על הפחד, על החרדה, לפרק אותם, את מה שעומד מאחוריהם ולנסות להמחיש את ההיגיון וחוסר ההיגיון העומדים מאחורי החרדה.
  12. לנסות להסיט את המחשבה מהחרדה, על ידי משחק, שיחה או כל דבר שיכול לעשות זאת.

מתי התקפי חרדה אצל ילדים דורשים טיפול מקצועי?

התקפי חרדה אצל ילדים טיפול פסיכולוגיילדים הנמצאים במצב חרדתי מתמיד, הכולל התקפי חרדה החוזרים על עצמם שוב ושוב וגם חרדה מפני אותם התקפים וחרדה מפני כל אותם דברים הגורמים להם חרדות – זקוקים לעזרה. חיים במצב חרדתי מתמשך הם חיים מתישים, מעייפים ובלתי אפשריים. בלתי אפשרי לקיים חיים נורמליים במצב של חרדה תמידית.

ילד הטרוד כל היום בניסיונות להרגיע את עצמו או למנוע התקפי חרדה, הוא ילד לא רגוע. ילד דרוך, ילד מותש, ילד שזקוק לעזרה.

ילדים הסובלים מחרדות רבות, נוטים גם לפתח עוד ועוד חרדות, להפוך כל דבר לשלילי וגם לפתח תסמינים גופניים נוספים. קשה להם להתמודד עם התקפי החרדה, הם חשים מצוקה עזה, לא יודעים איך להרגיע את עצמם, לא יודעים איך לזהות את הגורם-הטריגר להתקף ואיך להגיב – דבר שהופך את התקפי החרדה לחמורים יותר.

התקפי חרדה אצל ילדים גם עלולים לגרום לבעיות נוספות, כגון קשיים חברתיים וקשיי למידה. מצבים מהסוג הזה עלולים להיווצר כשהילד מחליט להימנע ממצבים מסוימים כדי לא להיקלע למצבים מעוררי חרדה (לכן לדוגמה הוא לא יוצא לטיול שנתי, לא מגיע למבחנים, נמנע ממסיבות כיתה, השתתפות בחוגים ועוד).

מה השיטות היעילות לטיפול בהתקפי חרדה אצל ילדים?

  • טיפול התנהגותי קוגניטיבי CBT – טיפול בשיטה זו נחשב ליעיל במיוחד. זהו טיפול ממוקד, קצר מועד (לרוב בין 8-16 פגישות) המשלב בתוכו גם הדרכת הורים. במסגרת טיפול CBT מסייעים לילד להתמודד עם מחשבות שליליות, מחזירים לו את תחושת השליטה בתגובות הפיזיות שלו, מבצעים מיפוי של מצבים מפחידים מהם נמנע הילד מלקחת חלק וחושפים אותו בהדרגה אליהם, עוזרים לו לתרגל מצבים מפחידים ועוד.
  • הדרכת הורים במסגרת טיפול פסיכולוגי להתקפי חרדה היא חשובה מאוד. במהלך הדרכת ההורים הם מקבלים כלים להתמודדות עם התקפי החרדה, לומדים מה הם הדברים הגורמים להתקף אצל הילד, איך להרגיע אותו מבלי ליצור אצלו תלות בהם, איך לחזק את תחושת העצמאות שלו, לעזור לו לצאת מהמעגל החרדתי אליו נכנס, לסייע לו לחזור לנהל חיים רגילים ולצמצם את הקשיים.

בואו להתייעץ: פגישת ייעוץ אונליין להורים עם פסיכולוגים מומחים

כאן באתר תוכלו לקבוע פגישת ייעוץ ראשונית אונליין עם פסיכולוג ילדים מומחה, פגישה הנערכת מרחוק, דרך ה-ZOOM, עם ההורים וללא נוכחות הילד. במהלך הפגישה תתארו לו את הקושי של הילד, הקושי שלכם, את הטריגרים והחרדות. פסיכולוג הילדים יוכל בסיום הפגישה להעניק לכם אבחון ראשוני למקרה, שיכלול גם המלצות לטיפול יעיל, שיתאים לחרדה הספציפית של הילד וכמובן גם לכם.

אולי יעניין אותך גם:

עודכן בתאריך: 30 במרץ 2022

דילוג לתוכן