הפרעות שינה אצל ילדים

קשיי הירדמות, בעיות שינה ויקיצות מרובות, הן רק חלק מהפרעות השינה הנפוצות אצל ילדים. מדוע שינה רציפה וטובה כל כך חיונית להתפתחותו של הילד? ואיך אפשר לטפל בהפרעות השינה הנפוצות ביותר?

איך תזהו הפרעות שינה אצל ילדים?

הפרעות שינה אצל ילדים יכולות להגרם מסיבות שונות ומביניהן גם סיבות רגשיות. ילדים הסובלים מפוסט טראומה, חרדה או מהפרעה טורדנית כפייתית (OCD) לרוב יפתחו גם הפרעת שינה משמעותית.

הפרעות השינה יתבטאו לרוב באחת או יותר מהצורות האלה:

  • התנגדות ללכת לישון.
  • קושי בהירדמות.
  • יקיצות ליליות מרובות.
  • חלומות רעים וסיוטים.
  • סירוב לישון לבד.
  • שינה מופחתת.
  • פחדי לילה מחושך וממפלצות.

למה ילדים שסובלים מבעיות שינה יגררו הפרעות נוספות?

שינה היא אחד המצבים החיוניים ביותר להתפתחותם הבריאה של ילדינו. היא מאפשרת לתהליכים ביולוגים, נוירולוגיים ופסיכולוגים להתקיים ולתת לגוף ולנפש את שזקוקות להם.

ילדים שסובלים מהפרעות שינה יגררו הפרעות נוספות בתפקוד ובהתפתחות, שכן שינה תקינה משפיעה על תהליכי גדילה וחשיבה שמתבטאים בתפקוד היומיומי בגן, בבית הספר ובבית.

לכן, הפרעות שינה אצל ילדים עלולות להשפיע על משפחה בה יש ילד אחד או יותר, עם הפרעות שינה ובאופן שיבוא לידי ביטוי בשיבוש משמעותי שיעייף את ההורים במהלך שגרת היום, ועם הזמן אף יגרום למצוקה אמיתית סביב ההשלכות היומיומיות.

כתוצאה מכך, עלו להווצר מצב של חוסר פנאי בערב ושל מתח כללי לקראת שעת השינה וההרדמות המאוחרת. בנוסף, עלול להווצר גם קושי בהתעוררות בבוקר, היוצר ריבים ומתחים אשר מעייפים את ההורים ואת הילד ויוצרים חוסר מנוחה כללי המכרסם באיכות החיים.

טיפול בהפרעות שינה אצל ילדים

הטיפול מתבצע באמצעות הדרכת הורים לאימוץ אסטרטגיות שיעודדו שינה ויפחיתו את ההפרעה. במקרה בו הרקע הרגשי הוא דומיננטי, חשוב לתת מענה טיפולי לחרדה או למצב הרגשי הספציפי, בין היתר בעזרת טיפול רגשי לילדים.

ילדים הסובלים מהפרעות שינה יגררו ברוב המקרים גם הפרעות נוספות בתפקוד ובהתפתחות. שינה תקינה משפיעה על תהליכי גדילה וחשיבה שמתבטאים בתפקוד היומיומי בגן, בבית הספר ובבית

שינת תינוקות והפרעות שינה אצל תינוקות

מגיל חצי שנה ומעלה, מרבית התינוקות יכולים לישון חמש שעות ברציפות עם שתיים או שלוש יקיצות שלאחר מהן הם חוזרים לישון לבד. מלבד זאת, הם זקוקים לשתי תנומות קצרות במהלך היום.

מנגד, אחוז לא קטן מהתינוקות (בין 20% ל-30%) עלולים לחוות הפרעות שינה שיתבטאו בקושי לחזור לישון לבד או ביקיצות מרובות יותר.

כל הורה יודע שתינוק עייף נוטה להיות עצבני וקשה לספק את צרכיו, אף על פי שיש גם תינוקות שמגיבים באופן הפוך ואצלם העייפות מתבטאת בישנוניות ואדישות באופן דומה למבוגרים.

אחד העקרונות הראשונים שרצוי לאמץ על מנת להתגבר על הקושי, הוא להקפיד על שעות השכבה קבועות. הנה עוד 23 טיפים לשינת תינוקות טובה יותר >

הפרעות שינה אצל ילדים בני שנתיים

לפעמיים קורה שלמרות שהתינוק או הפעוט ישן באופן טוב עד גיל שנתיים, חלה רגרסיה מסוימת ובעיות השינה חוזרות ביתר שאת.

בתקופה זו הילד בודק את הגבולות שלו ושל ההורים ולכן הוא עלול להיות עקשן יותר. לפיכך, ההורים חייבים להציב לו גבולות ברורים ולא "להיצמד אליו" לאחר שהם משכיבים אותו במיטה.

בעיות שינה או קשיי הירדמות אצל ילדים גדולים

מרבית בעיות השינה אצל ילדים גדולים יותר (בגיל 6 ומעלה) קשורים להרגלי שינה לקויים בגיל צעיר יותר (כפי שתוארו עד כה), אך עשויים להתעורר גם בשל אירוע יוצא דופן כמו למשל כניסת אדם חדש לבית (חבר חדש של הורה גרוש), כניסה לבית ספר, מעבר לעיר אחרת וכך הלאה.

הורים רבים עוזרים לילד לישון בכך שהם מאפשרים לו להגיע למיטתם בתחילת הלילה או אפילו באמצעו.

תלות זו כמובן לא תורמת לפתרון הבעיה ועשויה אף להחריף את המצב ולהפוך את בעיית השינה לבעיה כרונית. לכן, הפתרון המידי והקל ביותר הוא להציב גבולות ברורים לילד ולהפחית את התלות בהורים.

בהתחלה ייתכן שהילד יתקשה מעט יותר, אך בטווח הארוך הדבר ייטיב עם כל הצדדים.
במקרה ויש חשד שהסיבה לקושי בשינה היא מגורם חיצוני, רצוי לברר עם הילד במה מדובר וכיצד ניתן לעזור לו ולהפיג את תחושת החרדה שהוא מתמודד עמה.

סיוטים אצל ילדים

סיוטים אצל ילדים הם תופעה שכיחה מאוד, אשר עלולה להתחיל כבר מגיל שנתיים ונחשבת לגורם משמעותי בהפרעות שינה אצל ילדים.

סיוט הוא חלום לילה בעל תוכן רע, מפחיד ומאיים, עד כדי כך שהילד מתעורר ומרגיש מפוחד ולעיתים אף בוכה ומזיע. לאחר סיוט לילה, הילד לרוב יחפש מיד את הוריו על מנת לקבל נחמה ותחושת ביטחון.

תדירות גבוהה של סיוטי לילה אצל ילדים לאורך זמן, פוגעת באיכות השינה של הילד, ועלולה להעיד על מצוקה רגשית פנימית שדורשת התייחסות.

בבחינת התכנים של סיוטי הלילה נוכל לראות כי פחדיו של הילד משתקפים בהם ולכן הם משמשים כסמן להורים ולאנשי המקצוע הטיפוליים ועוזרים להבין מה עובר בנפשו של הילד. כמו כן, ילדים הסובלים מחרדות נוטים לסבול מסיוטי לילה.

אם ילדכם סובל מסיוטי לילה לאורך זמן ובצורה עקבית, כדאי לפנות להתייעצות ולהבין האם הם מגיעים כביטוי למצוקה כלשהי המצריכה מענה. קראו כאן איך להתמודד עם סיוטים אצל ילדים, ומתי כדאי לפנות לייעוץ פסיכולוגי >

אולי יעניין אותך גם:

עודכן בתאריך: 5 באפריל 2021

דילוג לתוכן