גמגום אצל ילדים: האם זה יחלוף ולמה זה קורה?

האם גמגום פתאומי אצל ילד בן שנתיים צריך להדאיג? מה גורם לגמגום אצל ילדים? איך יודעים אם הגמגום יחלוף? ומהן הדרכים לעזור לילדים שסובלים מגמגום זמני וקבוע? מידע חשוב להורים לילדים מגמגמים

גמגום היא תופעה לא פשוטה ואפילו מורכבת, גם עבור ההורה וכמובן שעבור הילד. גמגום אצל ילדים היא תופעה המטופלת בדרכים שונות, בגילאים שונים וחשוב מאוד לזהות אותה בזמן ולנסות להבין האם מדובר בתופעה חולפת.

על פי מחקר שנערך בעבר בארה"ב, כ-2.5 אחוז מהילדים מתחת לגיל חמש מגמגמים. מדובר בממוצע של אחד מכל ארבעה ילדים שמגמגם. כ-80 אחוז מהם יפסיקו לגמגם כאשר יגיעו לבית ספר יסודי.

מה גורם לגמגום אצל ילדים?

גמגום הוא הפרעה ברצף הדיבור, שעל פי מחקרים נגרם בשל הפרעה פיזיולוגית שמפריעה לתהליך הפקת הדיבור.

בניגוד למה שנהוג לחשוב, לא תמיד הגורמים לגמגום הם מתח, בעיה רגשית, טראומה או הפרעה פסיכולוגית. גמגום גם לא נגרם לרוב בגלל משהו שההורים עשו לא בסדר והוא גם לא מעיד דבר על רמת האינטליגנציה של הילד.

גמגום כן יכול להיות משפחתי, גנטי ולהופיע בשל בעיה גנטית תורשתית.

איך מזהים גמגום אצל ילדים?

לגמגום תסמינים מילוליים, לדוגמה:

  • צלילים ארוכים מהרגיל – תתתתתודה במקום תודה.
  • חזרה על מילים או על הברות או על צלילים – לדוגמה כאשר הילד אומר "אני אני א א א אני לא רוצה לאכול" במקום "אני לא רוצה לאכול".
  • תוספת של מילים – כשהילד מוסיף מילים או הברות בתדירות גבוה. לדוגמה "א אני אם לא רוצה לשחק בכדור" במקום "אני לא רוצה לשחק בכדור".
  • חסימה בדיבור – כשהילד מנסה לדבר ונדמה שהוא לא מצליח להפיק צליל ולהביע את עצמו.

לגמגום גם תסמינים פיזיים:

  • הימנעות ממצבים שהילד צריך לדבר, הוא פשוט משתתק.
  • הימנעות מקשר עין עם אנשים.
  • תנועות גוף מגוונות, כגון: תנודות של הראש, מצמוצים, תיפופים, ועוד.
  • מתיחות באזור הצוואר, הלסת והשפתיים.

גמגום התפתחותי – בגילאי שנתיים עד ארבע

גמגום פתאומי אצל ילד בן שנתיים מכונה גמגום התפתחותי. גמגום זה מופיע בשלב בו מתפתחת אצל הילד השפה. גמגום זה מופיע בדרך כלל בגילאי שנתיים עד 4, אבל גם עלול להופיע בגיל מאוחר יותר.

על פי מחקרים כ-5% מהילדים עוברים תקופה של גמגום, כאשר אצל 75% מהם הגמגום נעלם כחצי שנה או יותר מהרגע שהוא מופיע.

אצל 1% מהילדים הגמגום לא חולף והופך לבעיה הדורשת טיפול והתערבות מקצועית. כך שגמגום אצל ילדים בני שנתיים זה לא בהכרח דבר מדאיג – אבל זה כן דבר שדואג בדיקה.

חשוב לדעת:

  • במצב בו גמגום נמשך 3 שנים או יותר – קיים חשש שהוא לא יעבור.
  • כאשר ילד סובל מגמגום בגיל בית ספר, הסיכוי שהגמגום יחלוף הוא נמוך.
  • בנים מגמגמים יותר מבנות, היחס הוא 1:4 על פי מחקרים.
  • גמגום פתאומי אצל ילדים בכל גיל דורש התייחסות.

גמגום נרכש

זהו גמגום נדיר יותר שמופיע אצל מבוגרים או בני נוער שסבלו מפציעת ראש חמורה, מחלה נוירולוגית או שבץ. גמגום זה יכול להופיע גם בשל שימוש בסמים מסוימים.

גמגום על רקע בעיה רגשית-נפשית

זהו גמגום שמופיע בעקבות אירוע טראומטי שחווה ילד או מבוגר. במקרה של ילדים זה יכול להיות מעבר דירה, לידה של אח חדש, מוות של אדם קרוב במשפחה, גירושים ועוד.

גמגום זה נוצר כתוצאה מאיבוד שליטה של הילד, חוסר ביטחון, פחד, מתח נפשי ועוד. איבוד שליטה זה בא לידי ביטוי גם באופן פיזי, כשגופו של הילד יכול להגיב ברעד וכך גם מיתרי הקול שלו בפרט וכל אזור הפה בכלל. מצב זה גורם לרעד בקול, שיכול אותיות, צרידות וכמובן לגמגום. ילד צעיר שסובל מבעיה רגשית כלשהי עלול לסבול מגמגום, במיוחד בגיל הרך, אז מתעצבת השפה, אבל גם בשלבים מאוחרים יותר.

במקרים של גמגום מהסוג הזה מומלץ לשלב עבודה עם קלינאית תקשורת ביחד עם טיפול אצל פסיכולוג ילדים, כדי להתמודד עם הטראומה, לחזק את הביטחון העצמי של הילד והדימוי העצמי שלו ולתת לו כלים להתמודד עם מה שחווה.

על פי מחקרים כ-5% מהילדים עוברים תקופה של גמגום, כאשר אצל 75% מהם הגמגום נעלם כחצי שנה או יותר מהרגע שהוא מופיע

טיפול בגמגום אצל ילדים

בשום שלב אסור להורה להמתין ולראות אם הגמגום חולף מעצמו, גם אם מדובר בגמגום אצל ילד בן שנתיים או בילד בן חמש. חשוב מאוד לגשת מיד להתייעצות עם איש מקצוע. כאשר ממתינים עם הטיפול והאבחון ההורה נכנס למצב של חרדה שגם משליך על הילד, דבר שיכול גם להחמיר את הגמגום עצמו. חשוב מאוד שההורה יקבל כלים להתמודדות, שהטיפול בילד יתחיל בשלב מוקדם והאבחון של סוג הגמגום יזוהה.

הדרכת הורים – דרך בסיסית ראשונית להתמודד עם גמגום כהורים, כדי להבין כיצד לנהוג עם הילד בחיי היום-יום, להבין מה עובר עליו, את הקשיים שאיתם הוא מתמודד ומה צפוי לו. במסגרת הדרכת הורים, הם ילמדו לקבל את הילד כמו שהוא, במיוחד אם מדובר בגמגום שלא יחלוף. הם יקבלו כלים שיעזרו להם להיות קשובים לצרכים של הילד, להיות רגישים וקשובים למצבים השונים עמם הילד מתמודד כילד מגמגם.

טיפול בגמגום אצל קלינאית תקשורת – זהו הטיפול המעשי בגמגום עצמו. קלינאי תקשורת בראש ובראשונה יעזור לילד ללמוד כיצד לתקשר עם הסביבה, להביע את עצמו, יפחית את רמת החרדה שלו, יגביר את תחושת הביטחון של הילד, ילמד אותו טכניקות שיעזרו לו לשלוט בגמגום, יעזור לו להתמודד עם ההשלכות של התופעה בבית הספר, בגן, בבית, או עם חברים. גמגום יכול לגרור מצבים מאוד לא פשוטים עבור הילד, קשיים חברתיים, תחושת השפלה, חוסר ביטחון ודימוי עצמי נמוך, ולכן חשוב מאוד שהוא יטופל על ידי קלינאי תקשורת מנוסה המתמחה בגמגום אצל ילדים.

טיפים חשובים להורים לילד מגמגם

  • למרות שזה קשה, אל תנסו להשלים לילד משפטים ומילים בזמן שהוא מדבר.
  • אל תתנו לילד תחושה שזה לא בסדר שהוא מגמגם, התנהגו אליו כרגיל.
  • בזמן שהילד מדבר תשמרו איתו תמיד על קשר עין.
  • כשהילד מדבר תתרכזו במה שהוא אומר ולא בדרך שבה הוא מדבר ובגמגום.
  • אל תתנו לילד עצות כדי לטפל בגמגום, כמו תנשום, תדבר לאט ועוד.
  • אל תתביישו בגמגום ותהפכו את זה לסוד שאסור לדבר עליו, הילד ירגיש שאתם מתביישים בו.
  • תאמינו שהילד שלכם הוא ילד רגיל לחלוטין, אל תתביישו בו, הגמגום לא יפריע לו להגשים את עצמו גם אם לא יחלוף – מה שחשוב זה שאתם תאמינו בו והוא יאמין בעצמו.

אולי יעניין אותך גם:

עודכן בתאריך: 25 באוקטובר 2021

דילוג לתוכן