בעיות נפשיות ובעיות רגשיות

כולנו סובלים מרגעים קשים, מחששות ומפחדים, אך יש מי שאצלו לא מדובר באפיזודה חולפת אלא בקיומן של בעיות נפשיות ורגשיות שמקשות עליו לתפקד כיאות, שמקשות על חייו וגורמות לו לסיכון בדרך ישירה או עקיפה

ספר האבחון לבעיות פסיכיאטריות, ה-DSM, מחולק ל-5 צירים, שמכסים טווח רחב של בעיות נפשיות ורגשיות. בציר הראשון נמצאות הפרעות נפשיות וליקויי למידה משמעותיים, והוא כולל גם הפרעות מצב רוח כגון דיכאון, הפרעות חרדה כגון פוביות על סוגיהן השונים, והפרעות נפשיות כמו סכיזופרניה. כמו כן נמצאים שם ליקויי למידה כגון הפרעת קשב וריכוז, והפרעות התמכרות.

זיהוי בעיות נפשיות ובעיות רגשיות

בכדי שמצוקות נפשיות יהפכו לכדי בעיות נפשיות ורגשיות, צריכים להתקיים 4 תנאי בסיס:

ראשית עליהם להיות חריגים מהנורמה. כך למשל, לגיטימי להיות מדוכדך ולא לרצות לקום מהמיטה במשך מספר ימים כאשר אירוע קשה התרחש, אך אם המצב הזה מתרחש באופן רציף במשך מספר שבועות או חודשים, זוהי חריגה מהנורמה שעשויה להעיד על קיומן של בעיות נפשיות ורגשיות.

התנאי השני לזיהוי בעיות נפשיות ורגשיות הוא שהן מפריעות לשגרת חייו של הסובל מהן, גורמות לו לסבל ולמצוקה והוא רוצה להפטר מהן. כך למשל, אנשים בעלי הפרעה אובססיבית קומפולסיבית יודעים שהחזרה על הפעולות מיותרת והיא מעיקה עליהם אבל הם אינם מסוגלים להפסיק אותה ללא טיפול פסיכולוגי או טיפול פסיכיאטרי.

התנאי השלישי הוא הפרעה לתפקוד היומיומי. כך למשל, אנשים בעלי פוביה מג'וקים עלולים להמנע מיציאה מהבית בתקופת הקיץ מחשש שיפגשו ג'וק. הפוביה שלהם מונעת מהם לתפקד כיאות, להגיע לעבודה, לפגוש אנשים, לצאת לקניות וכן הלאה.

התנאי הרביעי לאבחון בעיות נפשיות ובעיות רגשיות הוא שבמצב הנוכחי קיימת סכנה לסובל מהבעיה או לנמצאים בסביבתו. דיכאון יכול להוביל להתאבדות, הפרעות אכילה יכולות לגרום למוות וכן הלאה.

בעיות נפשיות ורגשיות והטיפול בהן

מחקרים רבים נעשו על בעיות נפשיות ורגשיות נפוצות כגון דכאון, חרדה, הפרעות אכילה, הפרעה טורדנית כפייתית (OCD), פוסט טראומה והפרעות נוספות, וכיום ניתן לדעת עליהן ועל הטיפול בהן יותר.

אם אתם סובלים מבעיות נפשיות ורגשיות, ותוהים איך לטפל בחרדות, בדכאון ובהפרעות נוספות ואיך להתמודד איתם, אנו מזמינים אתכם לקרוא עוד ולמצוא את הפתרון הנכון עבורכם.

אולי יעניין אותך גם:

עודכן בתאריך: 10 בנובמבר 2021

דילוג לתוכן