בטן נפוחה וסטרס

מצב של בטן נפוחה שלא עקב השמנה הוא מצב שתוקף בערך 25% האוכלוסייה. בדרך כלל, הבטן הנפוחה מלווה בתחושות של נפיחות וכבדות גם כאשר לא אוכלים ארוחות גדולות במיוחד. (וכאן טמון ההבדל בין בטן נפוחה לבין השמנה בטנית). לעיתים יש גם תופעות לוואי נלוות כגון יציאות לא סדירות וגזים בבטן

בין יתר הסיבות שיכולות לגרום לבטן נפוחה, ניתן למנות בעיות במערכת העיכול, רגישות לגלוטן וחולשה של שרירי הבטן, אך סיבה נוספת ולא פחות משמעותית היא סטרס ולחץ נפשי, שעליה ניתן לקרוא כאן.

הקשר שבין הבטן למוח

במצבים של מתח נפשי, בעיות קיבה ועיכול עלולות להחמיר. לדוגמה, ידוע שסטרס עשוי לגרום לתסמונת המעי הרגיז שבתורה עלולה לגרום לבטן נפוחה ותחושה של גזים הממלאים את חלל הבטן (למרות שבבדיקות עצמן לא תמיד נמצאים יותר גזים מאשר אצל האוכלוסייה הכללית).אצל אנשים אחרים, מתח נפשי גורם להתכווצות בשרירי המעיים שגורמים גם כן לתחושה של בטן נפוחה.

כמו כן, ידוע שבזמן מתח יש עלייה בהורמון בשם קורטיזול הגורם להתנפחות הבטן. הקורטיזול "מעביר" שומן לאזור הבטן, שומן אשר יכול לגרום לתחושה של נפיחות גם אצל אנשים רזים, במיוחד אם הסטרס נמשך לאורך זמן ולתקופות ממושכות.

על מנת להילחם ברמה הגבוהה של הקורטיזול, יש לבצע פעילויות שונות שמעלות את רמות האנדורפינים בגוף, ובכלל זאת פעילות גופנית אירובית, מדיטציה, יוגה, טאי-צ'י או רייקי.

הטיפול בבטן נפוחה בראי הרפואה הסינית

מלבד הפחתת המתח הנפשי, לרפואה הסינית יש פתרון אינדיבידואלי לכל מטופל, כשלפיה, הסיבה הראשית לנפיחות בבטן היא חוסר איזון בין תעלות האנרגיה השונות בגוף, המרידאנים.

חוסר איזון זה פוגע באוכלוסיית החיידקים הטבעית שבמעיים ומחלישה אותה. אחד הפתרונות הנפוצים לבעיה זו הוא דיקור סיני שביכולתו לא רק להחזיר את האיזון לגוף ולהקל על התסמינים השונים הנלווים לנפיחות , אלא גם להקל על המתח הנפשי.

טיפול אחר בבעיות של בטן נפוחה מתבצע באמצעות צמחי מרפא והמלצות לתזונה נכונה הניתנים באופן פרטני לכל מטופל וביכולתם לשפר את התחושה הכבדה בבטן ולהחליף אותה בתחושה נינוחה יותר על ידי שיפור התנועתיות של המעיים.

עודכן בתאריך: 5 בנובמבר 2020

דילוג לתוכן