אימון מנטלי לספורטאים

האימון המנטלי עוסק ביכולת של הספורטאי להתנקות מלחצים ולהתמקד במשימה המונחת בפניו. מכיוון שהיום ידוע כי הרכיב המנטלי קובע את רמת הביצוע ואת ההישגים אליהם יכול הספורטאי להגיע, אימון מנטלי לספורטאים הופך לתחום ידוע ומוכר בכל הרמות של העיסוק בספורט. החל בספורטאי החובב, דרך הספורטאי המקצועי ועד לרמות הגבוהות ביותר כדוגמת ספורטאים אולימפיים ואלופי עולם.

התמקדות בתהליכי החשיבה בזמן תחרות

האימון המנטלי עוסק במה קורה בתוך ראשו של הספורטאי בזמן תחרות. לאופן בו אנו חושבים ומגיבים למצבי לחץ מבחינה נפשית יש השפעה מכרעת על היכולת שלנו להתמיד במצבי קושי ולדחוף את עצמנו לעבר המטרה אותה הצבנו.

ניקח לדוגמא אצן מרתון שעשה את כל ההכנות הפיזיות הדרושות למירוץ: אכל נכון, ישן היטב ורכש את ציוד הריצה המתאים. הוא מגיע למרוץ אחרי תקופה ארוכה של הכנה מדוקדקת.

לצד כל ההכנות שעשה הוא לא יכול למנוע את התופעה הידועה של קיר המרתון המפורסם בו נתקלים רצי מרתון. במידה ותיעשה עימו הכנה מנטלית מתאימה הוא יבין היטב מה קורה לו מבחינה פנימית ויהיה ערוך לתופעה.

אותו דבר לגבי שחקן כדורגל שמגיע למשחק חשוב וחש פיק ברכיים וחוסר ביטחון. אימון מנטלי לספורטאים מאפשר הבנה של הסיטואציה ופירוק שלה למרכיבים שמאפשרים התמודדות מוצלחת והתגברות על חסמים.

מאיזה גיל ניתן להתחיל עבודה עם מאמן מנטלי?

אימון מנטלי מתאים לכל ספורטאי שמתאמן ברצינות ורוצה להצליח להתקדם. ככל שמתחילים לרכוש כלים מנטליים מוקדם יותר כך גוברת היעילות של העיסוק בספורט שבחרת. ניתן לעבוד עם מאמן מנטלי החל מגילאים צעירים- כולל ילדים שמתאמנים באגודות ספורט ומקבלים ליווי קבוצתי.

הליווי על ידי מאמן מנטלי מאפשר לילד או לנער הצעיר לרכוש שיקול דעת ולקחת בפרופורציה הנכונה הפסדים וכשלונות שהינם בלתי נמנעים בספורט. כאשר מתייחסים להפסד כאל למידה בדרך להצלחה ניתן לרתום את החוויה למקום של העצמה וצמיחה במקום למקום של לחץ.

בגילאי הנוער המתקדם והבוגרים האימון המנטלי בימינו הופך לרכיב חיוני להצלחה היות והוא מאפשר סנכרון פנימי ועמידה בעומסים של עונה מקצוענית.

התמודדות עם לחץ בדרך להצלחה

היכולת להתמודד נכון עם לחצים היא המפתח שמבדיל את הספורטאים הגדולים מעמיתיהם. רונאלדו, מסי ואחרים יודעים לרתום את המתח שהם חשים לפני תחרות (כולנו בני אדם) ולהפוך אותו למתח חיובי שמגביר ריכוז ומדרבן להצלחה.

ככל שהספורטאי מיטיב להתמודד עם הלחץ הנפשי והמתח שהוא חש ויודע לקבל אותם כתהליך טבעי ולרתום אותם לכלי שמשרת את הצלחתו ושמשפר את ביצועיו במקום לחבל בהם, כך הוא נע ביתר מיקוד לעבר היעדים שהציב לעצמו.

אימון מנטלי אישי ואימון מנטלי קבוצתי

ניתן לקבל ליווי של מאמן מנטלי הן ברמה האישית והן ברמה הקבוצתית. ברמה האישית העבודה עם מאמן מנטלי לספורטאים מאפשרת הבנה של הגורמים המעכבים את ההצלחה ורכישת כלים להתייעלות והגברת האפקטיביות.

ברמה הקבוצתית האימון מנטלי לספורטאים מאפשר חיבור בין חלקי הקבוצה השונים והפיכת הקבוצה ליחידה אחת מגובשת ונחושה בדרך לניצחון.

הכותב: זיו טל – מאמן מנטלי של ספורטאים בדרך להצלחה. מתמחה בעבודה עם ילדים ונוער.

עודכן בתאריך: 1 ביוני 2020

דילוג לתוכן