שקרים אצל ילדים: כל העצות להתמודדות

באיזה גיל ילדים מתחילים לשקר? מה גורם להם לשקר? מה הם הדברים שהורים יכולים לעשות כדי להתמודד עם שקרים אצל ילדים? ומתי הופעה הופכת לבעיה הדורשת טיפול?

הילד שוב נשבע שהחבר הדמיוני שלו הוא זה שקשקש על הקיר. הילדה אמרה לכל הילדות בגן שאמא שלה עובדת במפעל שוקולד אבל האמא בכלל שיננית. גיליתם בחדר צעצוע לא מוכר שהילד אמר שחבר נתן לו אותו, אבל האמא של החבר טוענת שהילד המתוק שלכם גנב אותו.

שקרים אצל ילדים הם תופעה מאוד נפוצה, למעשה זהו שלב התפתחותי כמו כל שלבי ההתפתחות. קיים שלב התפתחות מוסרית בחייו של הילד, בו הילד לומד שהוא לא תמיד חייב לציית להוריו, שאם לא אומרים להם את האמת לא בהכרח קורה לך כלום. שלב בו ילדים מבינים שלא תמיד חייבים ללכת אחר דמויות מבוגרות וסמכותיות בעיניים עצומות.

רוב המומחים טוענים כי ילדים מתחילים לשקר בגיל 4-5, אבל בשנים האחרונות נעשו מחקרים שהוכיחו שילדים מתחילים לשקר כבר בגיל שנתיים. השלב בו ילדים מתחילים לשקר, הוא שלב בו הם מצד אחד מתחילים לבצע משהו פסול (לשקר) מצד שני עצם זה שהם משקרים, מעיד על כך שהם מבינים שעשו משהו לא בסדר. הרגע בו הם מתחילים לשקר מראה שהם מבחינים בין אמת לשקר.

שקרנות אצל ילדים קטנים

שקרים היא תופעה נפוצה אצל ילדים, וגם מתבגרים משקרים, אבל אצל פעוטות וילדים קטנים היא מתאפיינת בשקרים שמטרתם לחקור את עצמאותם ואת הגבולות שהמבוגרים מציבים להם. אצל ילדים קטנים, השקרים שלהם מנסים לשכנע אותנו להאמין במחשבות שלהם, ברצונות.

בגיל מאוחר יותר, השקרים שלהם מנסים לחפות על המעשים שלהם. הם יודעים שעשו משהו לא בסדר ולא רוצים שיכעסו עליהם – לכן הם משקרים.

שקרים נוספים שמאוד נפוצים אצל ילדים קטנים הם שקרים דמיוניים, כמו המצאת חבר דמיוני, כזה שיכול לשחק איתם אבל כזה שניתן גם להאשים אותו במעשים אסורים שהם עצמם עשו.

סוג נוסף של שקר הוא שקר מעצים, כאשר ילדים מספרים לחברים שלהם שקרים אודות חייהם הפרטיים, כמו:

  • מידע שקרי אודות מקום העבודה של הוריהם – מספרים שהוריהם עובדים במשרה נחשקת או במקום עבודה דמיוני.
  • מספרים שהם גרים בבית מפואר יותר מזה שהם מתגוררים בו.
  • ממציאים סיפורים שמעולם לא קרו אודות חייהם, מקורות שהיו בהם או ביקרו בהם ואפילו אנשים שפגשו – כדי שילדים אחרים יקנאו ובעיקר כדי לזכות בתשומת לב.

יש ילדים המשקרים כדי לקרוא לעזרה, להראות לנו שמשהו מציק להם, שהם במצוקה. לדוגמה: ילד שאומר שכל הילדים לא רוצים לשחק איתו ושאין לו חברים (כשהאמת היא שהוא סתם רב עם חבר בגן או מתקשה להסתגל למסגרת חדשה) בעצם רוצה שנעזור לו לחזק את הדימוי העצמי.

האינסטינקט הראשוני של הורים הוא לכעוס, לצעוק ולהעניש - וזו טעות. כשהילד שלנו משקר לנו, חשוב שקודם כל ננסה להבין מה הסיבה, מה עומד מאחורי השקר, ורק אחר כך נגיב

למה ילדים משקרים?

כפי שהבנו, לשקרים אצל ילדים יכולות להיות סיבות רבות. הנה כמה מהן בקצרה:

  • לחקור גבולות.
  • לבדוק מהי התוצאה של מעשיהם.
  • לנסות להבין האם יגלו שהם לא דוברים אמת.
  • לשקר כדי לחקור.
  • לשקר כדי לקדם את מצבם החברתי.
  • לשקר כדי לזכות בתשומת לב.
  • שקרים שמטרתם קריאה לעזרה כשהילד מתמודד עם קושי.

אז לאחר שהבנו מה הסיבה לשקר, חשוב שנהפוך את המקרה למקרה מלמד, כי ילדים קטנים עדיין חוקרים, מתפתחים וכל שלב וכל סיטואציה הם מצב שהם יכולים ללמוד ממנו. אז תנשמו עמוק, תירגעו ותבינו שאם תענישו אותם מבלי לטפל במקור לשקר ולבעיה – לא תפתרו בכך כלום.

אז מה עושים כשהילד משקר, ואיך בכל זאת כדאי להגיב?

  • נסו להבין אם הילד מנסה לברוח מעונש, משקר ממבוכה, מנסה ללמוד את ההבדל בין אמת לשקר או מחפש תשומת לב. אצל ילדים גם תשומת לב שלילית היא תשומת לב.
  • עליכם לגנות את השקר, לומר שזה לא מקובל עליכם – אבל גם לאפשר לילד לתקן את המעשה. אל תכנו את הילד "שקרן", אל תעליבו, אל תתייגו אותו.
  • תשוחחו על המקרה בצורה מכבדת, תנסו ביחד להבין מה קרה, מה הוביל למה ואיך היה ניתן להתמודד עם המצב מבלי לשקר.
  • אל תפילו את הילד לפח, אם גיליתם שהוא שיקר אל תשחקו איתו משחקים, פשוט תאמרו לו את האמת.
  • כשהילד אומר אמת, גם אם היא כואבת או קשה לו או לכם – שבחו אותו, הראו לו שהוא לא צריך לפחד, כך תעודדו אותו לספר לכם הכל. תיצרו סביבה שניתן לנהל בה שיח בטוח ונעים, לא משנה מה הנושא. תבנו בית שיש בו תקשורת מקרבת ונעימה, שאין צורך להשתמש בה בשקרים כדי לשרוד ולהתקיים.
  • תנו לילדים דוגמה אישית, אם הם רואים אתכם משקרים לחברים או בני משפחה, הם לומדים שזה בסדר, אז השתדלו לא לעשות זאת, גם אם מדובר בשקרים לבנים.

איך מתמודדים עם שקרנות כרונית אצל ילדים?

יש ילדים המאבדים את דרכם בעולם השקרים, כשזה קורה אצל ילדים קטנים ניתן וחשוב לטפל בזה בזמן. אם אתם מרגישים שהילד משקר כל הזמן, לא מבדיל בין אמת לשקר, בין דמיון למציאות, שהשקרים מלווים את הילד כל יום כל היום – כדאי לפנות לעזרה מקצועית.

שקרים אצל ילדים קטנים יכולים להיות גם סימן למצוקה חברתית, לחרדה, לחוסר ביטחון, יכולים להופיע כתגובה לאירוע שחוו והם מתקשים להתמודד עמו (פרידת הורים, מעבר לבית ספר או גן חדש, לידת אח, אירוע טראומטי ועוד).

במקרה כזה כדאי לפנות לקבל כלים במסגרת הדרכת הורים, כדי לנסות להבין טוב יותר מה מתחולל בראשו של הילד. להבין איך להתנהל בבית, במסגרת החינוך, איך להגיב לכל אותם שקרים מבלי לצאת מהכלים. ללמוד איך לנתב את הילד מעולם השקרים לעולם האמת, ללמד אותו איך לפתור בעיות בדרכים אחרות מבלי לשקר.

דרך נוספת היא באמצעות טיפול פסיכולוגי, אצל פסיכולוג ילדים, שיכול להבין מה עובר בראשו של ילד קטן שמשקר כל כך הרבה, מהו הקושי עמו הוא מתמודד. כאן באתר תוכלו לקבוע פגישת ייעוץ ראשונית אונליין עם פסיכולוג ילדים, מרחוק דרך ה-ZOOM. במהלך הפגישה תציגו לפסיכולוג את הקושי שלכם, תקבלו כלים ראשוניים להתמודדות וגם המלצה לתוכנית טיפול שתתאים לכם ולמקרה שלכם.

בואו להתייעץ עם פסיכולוגים מומחים: לקביעת פגישת ייעוץ ראשונית לחצו כאן >>

עודכן בתאריך: 7 ביוני 2021

דילוג לתוכן